7 Ağustos 2018 Salı

BALKANLANLARIN EN YÜKSEK DORUĞU, MUSALA-2925 M TIRMANIŞ RAPORU


Dünyanın düşleyenlere de ihtiyacı var, yapanlara da. 
Ama düşlediğini yapanlara daha çok ihtiyacı var..

Mottomuz düşlemekse eğer bu hayatta yapılacak çok şey var be arkadaş! 2018 Yazının en keyifli hatta bize en huzur veren düşlerinden biriydi Musala'ya tırmanma sebebiyle Bulgaristan, Rila Dağları bölgesine gitmek.
Lafı çok uzatmadan yolculuğumuzun hikayesini gideceklerin işine yarar biçimde ama bol fotoğraflı bir şekilde anlatmak istiyorum. Eee hadi öyleyse başlayalım!

30 TEMMUZ 2018 PAZARTESİ  akşamı saat 23.00'da İstanbul-Esenler otogarından Metro Turizm'e ait otobüsle yola çıkıyoruz. Bu kez sadece Ayhan ve ben yolcuyuz. Gidiş biletine kişi başı 110 Tl öderken, dönüş biletimiz pazar gününe denk geldiği için 132 Tl olarak alıyoruz.
Yunanistan'ın Olympus zirvesine giderken Kamil Koç firmasını kullanmış, otobüsten hiç memnun kalmamıştık. Bu kez Metro firmasıyla  ile gidelim diyoruz ama bu otobüsün de ondan kalır yanı yok. Hiçbir şeyi çalışmayan, eski bir otobüsle, Türkçe anons bile yapmaya üşenen sadece Bulgarca konuşan bir muavinle yol alıyoruz. 

YAPILAN HARCAMALAR
İstanbul-Sofya Otobüs Ücreti Kişi Başı Gidiş-Dönüş:242 tl
Esenler Otogarına Ulaşım: 10 tl

31 TEMMUZ 2018 SALI günü gece yarısı saat 02.00 gibi Kapıkule sınır kapısına ulaşıyoruz. Ama Bulgar sınırını Yunan sınırı gibi kolay geçemiyoruz. Giriş-çıkışımız 1,5 saati buluyor. Ama otobüs yine bize vaat ettiği gibi sabah 07.45 de Sofya'ya ulaşıyor.
Sofya'da Central Bus Station'da iniyoruz. Zaten indiğimiz yerin sol tarafı da Sofya Tren Garı oluyor.
SOFYA OTOBÜS TERMİNALİ
İner inmez Metro Turizm Firması'nın yan sırasında bulunan dövizciden 100 euro bozduruyoruz ve alandaki kafelerden birinde kahvaltımızı yapıyoruz. 
Sonra da hiç oyalanmadan bizi Samakov'a götürecek otobüsü bulma yoluna düşüyoruz.
Central Bus Station'da bize Samokov konusunda kimse yardımcı olmuyor. Haritadan göstermemize rağmen çok sert ve kaba biçimde danışma denilen yerde oturan kadın "Bilmiyorum" diyor. Gelmeden okuduklarımızdan öğrendiğimiz kadarıyla taksicilere soralım diyoruz. İşte bir önemli konu da burada devreye giriyor. Taksiye binecekseniz OK yazılı ya da taksimetre açan taksileri kullanın. Samokov'a gideceğimiz yer güney terminali ya da South Station diye geçiyor tamam oraya gitmemiz lazım da, nasıl gideceğiz?
OK taksicilerden birine haritada yerini gösteriyoruz ama sorduğumuz taksici yaşlı bir kadın. Bizimle uğraşmak istemiyor. Birini çağırıp, bizi ona devrediyor. İstemeye istemeye taksimetresi olmayan hatta taksi bile olmayan bu araca biniyoruz. Bize nereye gideceğimizi söylüyor. Doğru da söylüyor. Benzini ha bitti ha bitecek bu araçla ite kaka, biraz da dolaşarak güney garajı denilen, köprü altı garajına ulaşıyoruz. 25 leva para ödüyoruz bu uyanık arkadaşa. Son gün dönerken de ne kadar kazıklandığımızı ve ne kadar dolaştığımızı anlıyoruz.
Bu otobüs terminali şaka maka değil gerçekten bir köprü altında konumlanmış bir yer.
GÜNEY OTOBÜS GARAJI
Samokov otobüsü en başta yer alıyor. İçeriden bilet falan almıyorsunuz, bilet otobüs içinde veriliyor ve otobüs her yarım saatte bir kalkıyor.
SAMOKOV OTOBÜSÜ
Sofya-Samakov bilet ücreti kişi başı 6 leva.Otobüsler çok modern değil, çok da kalabalık değil. Otobüsümüz saat 08.30'da yolcularını alarak yola çıkıyor.
Sofya'nın sevimsiz gri görünümünü geçtikten hemen sonra birden yolculuk yeşile bürünüyor.
YEMYEŞİL BİR YOLCULUK YAPIYORUZ
Yol boyunca iki adet göl geçiyoruz sol tarafta. Bunlardan ilki ve küçük olanı Pancharevo, büyük olan diğeri ise Pasarel Barajı.
PANCHAREVO
İki gölün arasında da otobüs İskar Nehri'ni takip ederek, dolambaçlı yemyeşil bir yoldan ilerliyor.
PASAREL BARAJI
Her iki gölde de su sporları adına güzel şeyler yapıldığını geçerken anlıyorsunuz.
Yolculuğumuz nasıl geçiyor derseniz? Zamanda yolculuk gibi gelse de bol yeşilin ve suyun izinde keyifli bir yolculuk yapıyoruz.
YOLDAN KALAN GÜZEL ANLAR
Zaten taş çatlasa bir saat olmadan saat 09.20 gibi Samokov'a varıyoruz.
SAMOKOV OTOGARI
Samokov küçük bir kasaba.  Bir zamanlar yoğun bir Türk nüfusuna sahip olan bu küçük şehirde o dönemin izleri hala mevcut. Otogarın hemen dibinde Osmanlı'dan kalma bir cami ve çok şirin bir çeşme bulunuyor. Caminin Bulgar işçiler tarafından yapıldığı için hafif kiliseye benzediğini okumuştum. Biraz öyle gibi gözüküyor gerçekten.
SAMOKOV'DKAİ CAMİ VE ÇEŞME

ÇEŞMEYE BAYILDIK

ÇEŞMEDEN BAŞKA BİR GÖRÜNTÜ
Samokov'da çok az yaz olur diye okumuştum bir yerlerde. İşte bugün de o günlerden biri sanırım. Hava bulutlu, kapalı hatta hafif hafif yağmur atıştırıyor.
Otogarın en başındaki duraktan Borovets'e giden minibüsü buluyoruz. Minibüsümüz saat 10.00'da bundan sonraki durağımız olan Borovets'e doğru hareket edecek.
BOROVETS'E GİDEN MİNİBÜS

MİNİBÜSÜN SAATLERİ
Yine biletimizi binerken alacağız. Bilet ücreti kişi başı 1,5 leva. Ama yol çok kısa sürüyor; 10-15 dakika geçmeden 1300 metrede yer alan ve bölgenin en ucuz kayak merkezlerinden biri olan Borovets'e ulaşıyoruz.
Hava hafiften yağışlı olduğundan hemen gelmeden ayarladığımız Flora Otel'e doğru ilerliyoruz.Otelimiz büyük, pahalı bir otel gibi gözükse de kahvaltı dahil ücreti kişi başı 85 tl ye geliyor ve bu fiyatla kendi ülkemizin güney sahillerindeki birçok otele göre sağladığı koşullar açısından gayet uygun bir fiyata geliyor.
KALDIĞIMIZ OTEL-FLORA OTEL
Kısa bir dinlenme sonrası Borovets sokaklarına çıkıyoruz. Burası yazın ortasında bile montlarla gezeceğiniz bir yer. Gelirken buna dikkat edin derim.
Borovets sokakları hafta içi olduğundan mıdır nedir bomboş. İki büyük otel birçok da küçük otel bulunuyor.
SAMOKOV OTEL

RİLA OTEL
Samokov ve Rila otelleri Borovets'in göbeğinde her yerden göze çarpıyor. Bunun dışında bol bol restoran ve bar göreceksiniz.
RESTORANLARDAN BAZILARI

KAYAK DERSİ VEREN YERLERDEN BİRİ

RİLA HOTEL'İN KARŞISINDAKİ MEKANLARDAN

PİSTLERDEN BAZILARI

Bol bol da kayak dersi veren mekan bulunuyor. Bu arada ana yolda döviz bozduracağınız bir yer yok ama Rila Otel'e doğru yürüdüğünüz hareketli sokakta bol bol dövizci bulabilirsiniz.

Dolaşırken Yastrebetz'e ulaşmak için bineceğimiz gondol istasyonunu da görüyoruz.
GONDOL İSTASYONU
Bu arada Borovets'in her yerinde Musala Dağı için bilgilendirme haritalarını görmeniz mümkün.
BU HARİTALARDAN BOL BOL GÖRECEKSİNİZ
Bu kısa akşam yürüyüşü sonrası yemek yemek üzere ana yol üzeri bir yerlere oturuyoruz. Bulgaristan parası bizim paramızın iki katı olsa da yeme-içme uygun. Özellikle bu tarz yurt dışı turlarımızda ülkemizde yiyemediğimiz tavuğun tadına bakmak en sevdiğimiz şey oluyor. Keyifli bir akşam yemeği sonrası sabah erken kalkmak zorunda olduğumuz için otele dönüp, yatışa geçiyoruz.

YAPILAN HARCAMALAR
Merkez Otobüs Terminalinden Güney Terminaline Taksi Ücreti:25 leva
Otobüs Terminalinde Kahvaltı: 5 leva
Sofya-Samokov Ulaşım:6 leva
Samokov-Borovets Ulaşım:1,5 leva
Kişi Başı Bir Gece Konaklama Ücreti:170 leva
Akşam Yemeği: 33 leva

1 AĞUSTOS 2018 ÇARŞAMBA günü sabah 07.00'de kalkıp, hazırlıklarımızı yapıp, saat 08.00'de kahvaltıya iniyoruz. Kahvaltı sonrası hızlıca eşyalarımızı alıp, otelden çıkıyoruz. Bizi Yastrebetz 2369 metre istasyonuna taşıyacak gondol istasyonuna doğru ilerliyoruz. İstasyona girmeden bölgedeki kayak rotaları hakkında bir bilgilendirme panosu da görüyorsunuz.
İSTASYON BİNASINA DOĞRU

ROTALAR HAKKINDA BİLGİLENDİRME
Gelecek arkadaşlar için hemen önemli bir bilgilendirme yapayım. Gondol Pazartesi ve Salı günleri hafta sonu olarak kabul edilip, çalışmıyor. Çarşambadan pazara kadar ise her gün 08.30'da açılıyor ve 18.00'e kadar çalışıyor.
YASTREBETZ GONDOLUNUN SAATLERİ
Yukarıdan aşağı ise son servisini 17.30'da yapıyor.Bugünse biraz hareketli ve kalabalık gözüküyor gondol. Binanın içine girmeden sol bölümden biletimizi alıp, sıraya giriyoruz.
GONDOLA BİNME SIRASINDAYIZ
Yukarı gidip de gondolla dönmezseniz de bilet fiyatı kişi başı 12 leva. Kabinler kapalı ve her biri 6 kişi alıyor. Sıra çabuk bir şekilde ilerliyor.
BİNECEĞİMİZ KABİNLER

SIRA BİZE YAKLAŞIYOR
Yukarı çıkanların her biri Musala zirve için çıkmıyor. Kimi sadece yukarıdaki restoranlarda vakit geçiriyor, kimi Musala Göl bölgesine gidiyor, kimi de yürüyüş yapma amaçlı yukarı çıkmayı tercih ediyor.
Bizse saat 08.45'te bizi yukarı taşıyacak kabine biniyoruz. Yolculuğumuz 25 dakika sürecek.
İŞTE YOLCULUK BAŞLIYOR
Rota önceleri uzun bir süre ladin ağaçlarıyla kaplı ormandan yatay bir şekilde ilerliyor. Bu da çok tuhaf geliyor bize.
BİR SÜRE BÖYLE YATAY BİR ŞEKİLDE YOL ALIYORUZ
Sonra kabin birden yavaşça yükselmeye başlıyor ta ki 1830 metrede bulunan ara istasyona kadar.
1830 METREDE 2. İSTASYON BÖLGESİNDEYİZ

YÜKSELİRKEN
Bu ara istasyonda inmek isteyenler iniyor fakat bizim gibi birçok kişi devam ediyor. 
Bu güzel manzarayı izlerken tırmanmayı hedeflediğimiz güzel dağ Musala hakkında da biraz bilgi vermek istiyorum.
MUSALA Dağı öncelikle Bulgaristan'ın sonra da Balkanlar'ın en yüksek zirvesi olma unvanını taşıyor. Musala Dağı Rila Dağları silsilesinin en yüksek doruğu. Bu silsilede başka birçok yükselti bulabilirsiniz. Bugün bizim tırmanmak istediğimiz ve Bulgaristan'ın 4. yüksek zirvesi olan Malka Musala, İrechek ve Deno gibi yükseltiler de bu silsilede yer alıyor.
Musala adının Osmanlı Türkçesinde kullanılan “Mus Allah” söyleminden geldiği düşünülüyor. Anlamı ise Allah'a Yakın imiş.
Osmanlılar adını değiştirmeden ise adının Tangra olduğu biliniyormuş. Ön Bulgarların vermiş olduğu Tangra adı aynı zamanda Ön Bulgarların eski Türk tanrısı Tengri için kullandıkları isimmiş. Eski Türk halklarının Orta Asya'da yaptıkları gibi yüksek dağlara Tengri'nin adını verip onları kutsal sayma geleneğini Ön Bulgarlar da Avrupa’da devam ettirmişler yani.
Günümüzde ise aşırı ırkçı bir parti olarak bilinen ATAKA Partisi 2014 yılında cumhurbaşkanına bir mektup yazarak dağın isminin bir aziz ismi olan Sveti İvan Rilski olarak değiştirilmesini istiyor. Gerekçesi ise Musala'nın kendi dillerine ait olmaması ve çirkin bir isim olması imiş. Fakat bir sonuç alamamışlar herhalde.
Tarihte Musala Dağı'nın zirvesine ilk ulaşan kişinin ise Büyük İskender'in babası Makedonya  Kralı II. Filip olduğu kabul ediliyormuş.

Bu kadar kısa bilgilendirme sonrası yolculuğumuza dönersek saat 09.10'da Yastrebetz-2369 Metre istasyonuna ulaşıyoruz.
YASTREBETZ-2369 METRE İSTASYONU
Burası bir tepe üzerinde konumlanmış geniş sayılabilecek bir alan, bir seyir terası, bilgilendirme panoları ve bolca restoranı bulunuyor.
YASTREBETZ SEYİR TERASI

ROTA BİLGİLENDİRME TABELASI

RESTORAN-BAR BİNALARINDAN BAZILARI
Bulunduğumuz yerden uzaklardaki hedefimiz de bulutlar arasından gözüküyor.
MUSALA DAĞI MANZARASI
Hazırlıklarımızı yapıp, hiç oyalanmadan tesisten ayrılarak, saat 09.15'te yürümeye başlıyoruz
.
YÜRÜMEYE BAŞLIYORUZ
Zirveye giden iki yol var. Biri sırttan ilerleyen kolay ama uzun yol, diğeri daha kısa, son etabı kayalık ve diğerine göre daha zor bir yol. Biz kısa ama eğlenceli olanı seçiyoruz.
ZİRVEYE GİDEN İKİ YOL DA BURADAN GÖZÜKÜYOR
Elinizde rota olmasa da çok güzel bir yönlendirmesi var Musala rotasının. Başlangıcından sizi alıyor, zirveye kadar götürüyor, bırakıyor.
İŞTE ROTANIN ANA TABELASI GÖZÜKÜYOR
Yürümeye başladığımız ilk etaplar trekking rotası tadında ilerliyor. Toprak bir yoldan ilerliyoruz. Yol güzergahında kırmızı oklarla işaretlemeler yapılmış.
MUSALA YOLUNDA İLERLİYORUZ
Bu yol sizi 3-4 kilometre boyunca biraz indiriyor, biraz çıkartıyor Musala Lake ya da Musala Hut diye anılan bölgeye kadar getiriyor.
Yürüyüş keyifli, hava da şu an güzel gözüküyor. Sol tarafımızda Borovets'e doğru inen trekking parkurunu taşıyan vadi çok güzel gözüküyor.
BOROVETS'E İNEN TREKKİNG YOLU
Çok hızlı ilerlemiyoruz ama yürüdükçe hedefimiz de bize iyice yaklaşıyor. Bir süre sonra iri baba taşları görmeye başlıyoruz yol üzerinde.
HEDEFE DOĞRU BABA GİBİ TAŞLARLA İLERLİYORUZ
2300 metrelerde bir bilgilendirme panosunu görür görmez de güzel bir küçük göl karşımıza çıkıyor.
2300 METREDE BİLGİLENDİRME PANOSU

AYNI YÜKSEKLİKTE ŞİRİN BİR GÖL

Tabi bölge kışın iyi kar aldığı için birçok buzul gölü görme şansınız oluyor. Bunlardan biri olan bu küçük gölü geçer geçmez 2389 metrede bulunan Musala Hut binasını ve bir otel yerleşkesini görüyoruz. Saat 09.50'yi gösteriyor.
2389 METREDEKİ MUSALA HUT 

BİNANIN GİRİŞİNDEKİ TABELA

AYNI BÖLGEDEKİ BAŞKA BİR BİNA

VE BÖLGEDEKİ GÖLLERDEN BİRİ
Bu yerleşim alanı önünde de koca bir göl var. Hatta iki göl var diyebiliriz. Yukarıdan görünce daha iyi anlıyoruz bu göletleri. Daha göl dibine gelmeden de yön hakkında bir sürü bilgilendirme tabelası bulunuyor.
YÖNLENDİRME TABELALARI

YÖNLENDİRME TABELALARI

BİR ANMA PANOSU OLDUĞUNU DÜŞÜNDÜĞÜM PLAKA
Gölün ister sol yanından ister sağ yanından geçerek ilerleyebilirsiniz. Biz gölün sol yanından ilerleyip, ufak bir tahta köprüden geçip, rotaya devam ediyoruz.
GEÇTİĞİMİZ TAHTA KÖPRÜ
Bu an sonrası dönüp, geriye baktığınızda çok güzel bir manzara görüyorsunuz.
İŞTE BÖLGENİN GÖRÜNTÜSÜ
Ve artık buradan itibaren zirveye kadar bize fotoğraftaki direkler eşlik ediyor.
YOL BOYU DİREKLER

Direkler yer yer rota tabelalarını da taşıyorlar. Ama gerçek amaçları hem kar kalınlığı göstermek, hem de yukarıdaki dağ evine bir zamanlar elektriği  taşımaları sanırım. Ama günümüzde elektriği geçirmeyecek porselen fincanlarla kapatılmış tepeleri.
Rota ise gölü geçtikten hemen sonra rota tamamen kayalık bir etaba dönüşüyor. Burada kısa bir mola verip, manzaranın tadını çıkartıyoruz. 
Mola sonrası gölü besleyen suların arasından kayalarla birlikte yükseliyoruz.
GÖLÜ GEÇER GEÇMEZ ROTA BURADAN İLERLİYOR
Bundan sonrası için kask takmak önemli diye düşünüyorum. Gerçi biz faaliyet başladığından beri kaskımızı takmıştık zaten. Kask konusunun dağda önemli kavramlardan biri olduğunu düşünüyorum. Dengeniz bozuldu, ayağınız kaydı düştünüz ya da gerçekten birden düştünüz ve kafanızı çarptınız. Her şey olabilir. O sebeple dağ faaliyetlerinde kask takmak her zaman önemli.

Artık tamamen kayaların arasından oluşmuş patika yolda, işaretleri ve babaları takip ederek yükseliyoruz.

ROTA GÜZERGAHINI GÖSTEREN BİR KAYA
ROTADAN BİR GÖRÜNÜM
Bizi gölün olduğu bölümden ayırıp, diğer vadiye bağlayan bele ulaştığımızda karşımıza yine güzel bir buzul gölü çıkıyor.
YENİ BİR BUZUL GÖLÜ DAHA
Aynı anda da her yer sislenip puslanıyor. Zirve hattını göremeden ilerliyoruz. Rota yine direkler ve işaretler şeklinde ilerliyor.
ROTA GÜZERGAHINDA DİREKLER
DİREKLERDEKİ İŞARET TABELALARINDAN BİRİ
Saat 10.40'da daha düzlük bir alanda kayalıkların arasından ilerliyoruz. Bu kısım artık zirveye giden hattın dibi oluyor.
ZİRVEYE DOĞRU GİDEN HATTIN EN DİBİ
Bu bölümü çıkarken hava biraz açıyor. Kayaların arasından döne döne patikayı takip ederek yükselmeye devam ediyoruz.
PATİKADA İLERLERKEN

EVEREST SHELTER'IN ÇATISI GÖZÜKÜYOR

Bir süre sonra 2720 metredeki Everest Shelter'ın çatısı gözüküyor. Bu shelterı dağcılar bir gün önce gelip, konaklayıp zirve yapmak ya da çevredeki zirvelere ulaşmak için kullanırmış.
EVEREST SHELTER-2720 METRE-MUSALA
Shelter'a hiç uğramadan zirveye doğru devam ediyoruz. Shletre'ı geçer geçmez eski, küçük bir taş bina ve solda büyükçe bir buzul gölü daha görüyoruz.
EVERESET SHELTER'IN DİBİNDEKİ BUZUL GÖLÜ
SHELTER'IN DİBİNDEKİ ESKİ, TAŞ BİNA
Artık açılan hava nedeniyle üzerindeki çanaklarla birlikte zirve de uzaklardan gözükmeye başlıyor.
MUSALA ZİRVE ÖNÜMÜZDE
Zirve hattını görmek bizi daha bir heyecanlandırıyor. Kayalıklara doğru ilerliyoruz.
ZİRVE HATTINA DOĞRU İLERLİYORUZ
Rota hattının sağ tarafından gelen bölümün görüntüsü daha sarp ve dik kayalardan oluşuyor gibi gözüküyor.
TIRMANIŞ BÖLÜMÜNÜN SAĞI
Yükseldikçe Everest Hut'ın önündeki göl sol tarafta çok güzel bir görüntü veriyor.
BUZUL GÖLÜ VE EVEREST SHELTER
Biraz sonra direklere geçirilmiş çelik halatlar bölümüne ulaşıyoruz. Kışın tırmanışı bu halatlar desteği ile yapıyorlarmış.
HALAT VE DİREKLİ BİR BÖLÜM GELİYOR
KIŞIN DESTEK ALINAN HALATLAR
Girişteki bu çelik halat bölümü sonrası rota düzgün bir patikaya dönüyor.Biz halatları izlemiyoruz. Patikadan devam ediyoruz. Ama halatlı bölümde de zirveye giden bir rota bulunuyor.
PATİKADA İLERLERKEN
Yavaş yavaş bu düzgün patikadan yükselerek ilerliyoruz. Ve bir süre sonra güzel manzaralı bir tepeciğe ulaşıyoruz.
ULAŞTIĞIMIZ UFAK TEPECİK
Bu tepecikten dağın hem sağ tarafı hem sol tarafı öyle güzel gözüküyor ki. Gelirken Musala Hut bölgesinde gördüğümüz göller muhteşem bir görüntü veriyorlar.
GELİRKEN GÖRDÜĞÜMÜZ BUZUL GÖLLERİNİN ÜSTTEN GÖRÜNÜMÜ
Ve zirve hattına ulaşmaya çok az bir mesafe kaldığı için çok oyalanmadan yürümeye devam ediyoruz.
ZİRVEYE AZ KALA
Saat 11.20'de zirvedeki meteoroloji istasyonunun binasını görüyoruz ve zirve hattına ulaşıyoruz.
METOROLOJİ BİNASI
Dağın zirve bölümü geniş sayılır. Ayrı ayrı iki bina bulunuyor. Diğeri de yine hava kontrolü ile ilgili bir bina olmalı.

ZİRVEDEKİ DİĞER BİNA
Ama biz oyalanmadan önce Musala'nın ünlü zirve taşına ilerliyoruz. Zirvede şu an bizden başka kimsecikler yok. Tabi meteoroloji istasyonu görevlisini unutmayalım.

MUSALA ZİRVEDE FOTOĞRAFIMIZ
MUSALA ZİRVE-2925 METRE
ZİRVE TAŞININ ÜSTÜNDEKİ GRANİT PLAKA

ZİRVE PLAKASI
Hava da güzel olduğu için zirve taşında biraz vakit geçiriyoruz. Zirvenin hemen karşısında Bulgaristan'ın 4. yüksek zirvesi Malka Musala'yı görüyoruz.

MALKA MUSALA-2902 METRE
10-15 Dakika sonra zirveye gelenler olmaya başlayınca binanın içine girip, orada hem yemek yiyelim hem de binanın içini görelim istiyoruz.

METEOROLOJİ BİNASININ ÖN YÜZÜ
BİNANIN GİRİŞİ
BİNANIN GİRİŞİ
DIŞ CEPHEDEKİ ROTA PANOLARI
DİĞER BİR PANO
Bina oldukça büyük. Girişin solunda görevlinin odası var. Girmeyelim diye de girişi engellenmiş. Sağda ise ortada masası olan ve dağcıların kullanabileceği bir mekan var.Tabi ki sağdaki odaya girip, yemeğimizi yiyoruz.

ODANIN İÇİNDEN BİR GÖRÜNÜM
ODADAKİ MASA VE OTURMA ALANI
ÖLEN DAĞCILARIN ÖLÜM İLANLARI
Güzel ama küçük bir oda burası. Ama soğuk havalarda sığınmak için muhteşem bir bina diyebiliriz. Yemeğimizi yeyip, dışarı çıktığımızda zirve alanında birçok kişiyi görüyoruz. Ayhan bazı kişilerle sohbet ederken ben devam edeceğimiz rotaya bakmaya gidiyorum.
Rota sırt hattından biraz kayalık da olsa patika şeklinde ilerliyor. Bu sırada hava biraz kapanıyor gibi gözüktüğü için hemen geri dönüp, yola çıkmayı öneriyorum ve saat 11.50'de yola çıkıyoruz. Böylece zirvede 30 dakika kalmış oluyoruz.
Zirveden sonraki planımız Malka Musala, İrechek ve Deno Dağları'nı içeren bir trans yapmak. Bunun için Everest Hut çevresindeki tüm sırt hattını dolaşacağız gibi gözüküyor.
Zirve sonrası yol önce güzel bir patika şeklinde ilerliyor. Kısa bir süre sonra da kayalık geçişe dönüşüyor.
PATİKANIN İLK HALİ

Tam bu geçiş başladığında, sol tarafta  kayalarda bir ölüm plakası görünce duruyoruz.

44 YAŞINDA ÖLEN BİRİNE AİT BİR PLAKA
Kim bilir, kim ne zaman gözlerini kapadı burada. Bu kısımda rota artık tamamen kayalık geçişler şeklinde ilerliyor. Hedef sislerin arasından tam karşımızda gözüküyor aslında. Dikkatli bir şekilde iniş yapmaya çalışıyoruz.
MALKA MUSALA KARŞIDAN GÖZÜKÜYOR

KAYALARDAN DİKKATLİ BİR ŞEKİLDE GEÇİŞ YAPIYORUZ
Bir süre iniş yapıp, sonra tekrar yükseleceğiz. Bu inişi geçit gibi bir yere kadar sürdürüyoruz.
GEÇİDE DOĞRU İLERLERKEN
Burası yarım metrelik bir genişliği olan bir kaya aralığı. Batonumuzu çantamıza takarak buradan mini bir tırmanışla geçiyoruz. Geçtikten sonra hafif yatay konumda ilerlesek de yine tırmanış başlıyor.

KISA KISA KAYA GEÇİŞLERİ YAPIYORUZ
Ta ki bizi zirve bloğuna bağlayacak kütleye kadar yatay belirgin bir patikada ilerliyoruz.
BİZİ ZİRVEYE TAŞIYAN PATİKA
Bu esnada hava iyice kapanmaya başlıyor. Zirveye saat 12.30'da yani Musala'dan ayrıldıktan 40 dakika sonra varıyoruz.
MALKA MUSALA-2902 METRE ZİRVESİ
BİZ KILIÇLAR ZİRVEDEYİZ
Zirve fotoğrafımızı çektirip, fazla oyalanmadan İrechek'e doğru saat 12.35'te yola çıkıyoruz. Tam zirveden ayrılırken kayaların arasına sıkıştırılmış bir Meryem heykelini görünce çok hoşumuza gidiyor ve fotoğraflamadan geçemiyorum.
MALKA MUSALA ZİRVEDEKİ MERYEM HEYKELİ
Ama hafif hafif yağmur atıştırmaya başlıyor artık. Ayağımızın altındaki kayalar artık iyice kayganlaşmaya başlıyor. Çok dikkatli bir şekilde alçalmaya başlıyoruz.
HEDEFE DOĞRU İLERLEMEYE BAŞLIYORUZ

ARTIK SOLUMUZDA KALAN EVEREST HUT BÖLGESİ VE GÖL
Yine kaya iniş, çıkışları başlıyor. Patika da artık biraz daha belirsiz ilerliyor.
İRECHEK'E DOĞRU KAYALARDAN İLERLERKEN

ZİRVEYE DOĞRU SON GEÇİŞLER
Ama dikkatli bir şekilde fazla oyalanmadan saat 13.00'da İrechek-2852 metre zirvesine ulaşıyoruz. Zirve yığılmış babalardan oluşuyor. Hemen burada da fotoğrafımızı çektiriyoruz.
İRECHEK-2852 METRE ZİRVESİ

İRECHEK ZİRVEDEYİZ
Ve yağmur artık başlıyor. Çok şiddetli değil ama ıslanıyoruz. Bu sebeple ben hemen teknik montumu giyiniyorum. Rota biraz daha alçalarak, sisler ve yağmur ile ilerliyor.
İRECHEK ZİRVE'DEN ALÇALRKEN

SİSLERİN İÇİNDE YOL ÜSTÜ BAŞKA BİR ZİRVE
Taşlar artık iyice kaygan. 1-2 kere kayıyoruz ama düşmüyoruz. Bir ara 2832 metrede başka bir zirve taşı görüyoruz ama ne elimizdeki rotada ismi var ne de haritalarda.
YOL ÜSTÜ BAŞKA BİR ZİRVE
Üstelik bu zirvenin öyle güzel manzarası var ki! Musala Hut bölgesini yukarıdan öyle güzel görüyor ki! Anlatmak zor.
MUSALA HUT BÖLGESİNDEN BİR GÖRÜNÜM
Biz oval bir çanağı dönüyoruz gibi. Dağın sağ kolundan başlayıp, sol kolundan aşağıya iniyoruz. 

İşte artık Deno zirvesine doğru da alçalmaya başlıyoruz. Günün son zirvesi olacak Deno.
DENO'YA İLERLERKEN BİRAZ DAHA OTLARLA BULUŞUYORUZ
Sanki kayalardan biraz kurtuluyoruz gibi desem de birden önümüzde sivri bir geçit beliriveriyor.
SİVRİ GEÇİDE DOĞRU
GEÇİDİ GEÇERKEN
Bu geçidin sağında da bir zirve var ama bizde işaretli değil. Yağmur yağarken fazla da zorlamak istemiyoruz. Rotamızdan devam edip, Deno'nun kütlesine doğru yöneliyoruz.
DENO KÜTLESİ ÖNDEKİ YÜKSEK OLAN
Deno'ya doğru yaklaşırken yağmur biraz kesiliyor. Kesiliyor kesilmesine ama zirve yolunda yine kayalıklar arttığı için biraz kayarak ilerliyoruz.
ZİRVEYE DOĞRU KAYALIK BÖLÜMÜ GEÇERKEN
DENO-2790 METRE ZİRVESİ
Sonunda saat 13.45'te Deno-2790 metre zirvesine ulaşıyoruz. Deno'da zirve fotoğrafımızı çektirip, bir şeyler atıştırıyor ve biraz da dinleniyoruz.
DENO-2790 METRE ZİRVESİ
Artık hava iyice açıyor. Yağmur kesiliyor. Biz de geldiğimiz zirveleri az buçuk görebiliyoruz.Günün son zirvesi olan Deno'dan saat 14.10'da ayrılıyoruz.
ZİRVEDEN AŞAĞILARA DOĞRU
Ufak ufak kaya parçaları ve otluk şeklinde ilerleyen zemin yine bizi ara ara kaydırsa da keyifli bir iniş yapıyoruz.Ta ki aşağı kesimlerdeki trekking rotasına ulaşana kadar.
İŞTE YOL İŞARETİ VE PATİKAYA ULAŞTIĞIMIZ AN
Sonrası gerçekten güzel bir patikaya dönüşüyor. Taze çam ağaçları arasından ilerliyoruz bu patika yoldan. Sağımızda sisler içinde güzel bir vadi, patika işaretleri ve dağlardan gelen suyu taşıyıp, karşımıza çıkan kayalık etaplarla yola alıyoruz bir süre.
KÜÇÜK KÜÇÜK ÇAM AĞAÇLARI ARASINDA İLERLİYORUZ
SAĞ TARAFIMIZDA KALAN GÜZEL VADİ
ROTA İŞARETLERİ

SUYUN GEÇİŞ YAPTIĞI KAYALIK YERLER
Sonunda Musala Hut bölgesi sisler arasından gözükünce ilerlediğimiz etabın şekli tam olarak kafamda oturuyor.Bu bölgeye girerken milli park bilgilendirme tabelasını görüyoruz.
MİLLİ PARK BİLGİLENDİRME TABELASI
Sabah rotaya girerken geçtiğimiz tahta köprüden geçiş yapıp, bölgeye giriş yapmak ikimizi de sevindiriyor.
SABAH GEÇİŞ YAPTIĞIMIZ KÖPRÜ

MUSALA HUT'A DOĞRU İLERLERKEN
Musala Hut'a ulaştığımızda saat 15.00'ı gösteriyor. Sabaha göre bayağı kalabalık gözüküyor bölge.
MUSALA HUT'IN HALİ
Musala Hut'da biraz oturup, dinleniyoruz. Sıcak bir şeyler içiyoruz ve aynı yoldan dönüşe geçiyoruz.
DÖNÜŞ YOLUNDAYIZ
Saat 15.40'ta gondolla inişe geçerken bir faaliyeti daha bitirmenin keyfi ve mutluluğu içerisinde birbirimize sarılıyoruz.


FAALİYETİN TEKNİK BİLGİLERİ
Yapılan Kilometre: 18,7 K
Gondoldan Zirveye Yapılan Kilometre: 7,25

Alınan İrtifa: 923 metre
Kaybedilen İrtifa: 888 metre
Gondola Biniş:08.45
Yürümeye Başlama: 09.10
Musala Hut'a Ulaşma:09.50
Musala-2925 M Zirveye Ulaşma: 11.20
Musala Zirveden Ayrılma: 11.50
Malka Musala-2902 M Zirveye Ulaşma: 12.30
Malka Musala Zirve'den Ayrılma:12.35
İrechek-2852 M Zirveye Ulaşma:13.00
İrechek Zirveden Ayrılma: 13.05
Deno-2790 M Zirveye Ulaşma: 13.45
Deno Zirveden Ayrılma: 14.10
Musala Hut'a Ulaşma: 15.00
Gondola Bine: 15.40
Gondoldan İniş: 16.10
 Kullanılan Malzeme: Kask Baton


FAALİYETTE İZLEDİĞİMİZ YOL
İZLEDİĞİMİZ ROTA

YAPILAN HARCAMALAR
GONDOL ÜCRETİ: 12 Leva

Hayallerimiz hiç bitmesin!
Faaliyeti gerçekleştirecek olanlara şimdiden kolaylıklar dilerim!


Şenay KILIÇ

Hiç yorum yok: