3 Temmuz 2018 Salı

OLYMPUS DAĞLARINDA TIRMANIŞ MYTIKAS-2918 M, SKALA-2866 M, SKOLIO-2914 M TIRMANIŞLARI

Bir tutkudur dağcılık sporu! Bitmeyen bir istekle farklı yerlerde, farklı dağlarda deneyim yaşamak insana gerçekten mutluluk veriyor.
Bu yaz için ne yapalım? Nereye gidelim? diye düşünürken, uzun yıllardır tırmanmak istediğim Olympos Dağları aklıma geldi ve hemen araştırmalara başladım.
Birkaç yıl önce dağ hakkında yazılmış tek bir rapor ve bilgilendirme varken bu kez 1-2 tane daha rapor eklenmişti. Onlardan edindiğimiz bilgiler ve dağ eviyle kurduğumuz bağlantı sonucu program şekillenmeye başladı ve sonunda tırmanış programı ve sonrası yapılacak gezi programı ile faaliyet programı bitti.
Ekibimiz bu kez 5 kişiden oluşuyor. Mahmut Ergenç, Elif Demir, Songül Karadeniz, rehberimiz Ayhan Kılıç ve ben Şenay Kılıç.
Bu tırmanışı yapmayı düşünüyorsanız size ilk tavsiyem; Olympus Dağ Evi Spilios Agapitos Refuge-A'da kalmak için rezervasyon yaptırmanız sonra da yazın çok ilgi gören Yunanistan otobüsleri için biletinizi almanızdır. Tabi ki vizeyi de unutmayalım.
Biz yaklaşık 3 hafta önceden her ikisini de ayarlamayı tercih ettik. İşleyiş nasıl oldu? Hepsini bir bir ayrıntılı bir şekilde anlatmaya çalışayım artık.

TIRMANIŞ HİKAYESİ BAŞLASIN
Tırmanış kararı verir vermez ilk yaptığımız var olan raporları okumak oldu. Zaten 2-3 tane olan raporlardan görsel boyutta pek bir fayda göremedik. O sebeple raporumu bol fotoğrafla destekleyip, gidenleri bir nebze daha rahatlatmak istiyorum.
Rapor okuma ve gidiş tarihine karar verme sonucunda Spilios Agapitos Refuge Olympus dağ evi ile internet üzerinden haberleştik. Çok güzel bir internet sayfaları var. Oradan rezervasyonunuzu yapıp, görevli ile haberleşmeniz mümkün. Gitmeden 10 gün önce sizden gelip, gelmeyeceğinize dair teyit istiyor. Yaz aylarında, özellikle hafta sonu çok kalabalık olduklarını düşünürsek 2-3 hafta önceden yer ayırtmanız daha iyi olacaktır.
Son olarak otobüs biletlerimizi de alıp, yola çıkış anının gelmesini beklemeye başladık.

27 HAZİRAN 2018 ÇARŞAMBA GÜNÜ saat 10.00 otobüsü ile Ayhan ve ben Selanik'e doğru yola çıkıyoruz. Yolculuk için seçtiğimiz Kamil Koç firması bu kez bizi hayal kırıklığına uğratıyor. Çok kötü bir otobüsle yolculuk ediyoruz. Gidiş-dönüş 360 tl para ödüyoruz bir de bu otobüse.
Bizim amacımız erkenden gidip, Selanik'te kiraladığımız aracı gün bitmeden alıp, otelimize geçmek. Tabi biraz da dinlenmek.
İstanbul'dan yola çıkmadan başlayan şiddetli yağmur, sınırı geçince de aynı şekilde devam ederken bizi hafiften bir telaş alıyor gibi. Yağmur böyle devam ederse tırmanış planımız nasıl devam eder meraktayız.
Yolculuk sırasında 3 yıl önce yaptığımız bisiklet turunun rotasını izlemek ve bisikletle kan ter içinde geçtiğimiz köşeleri görmek bize mutluluk veriyor.
Otobüs tam bize vaat ettiği gibi 19.45'te Selanik KTEL otogarının çaprazında bulunan Crayz Holiday firmasının bürosuna ulaşıyor.
İner inmez firma görevlisinden bize taksi çağırmasını istiyoruz. Aslında yarım saatte bir KTEL'e giden bir servisleri var firmanın. Oraya servisle geçip, taksiye binebilirsiniz. Ama bizim acelemiz olduğundan taksiyi çağırıp, hava alanına doğru yola çıkıyoruz.
Gerçi dağa yaklaşım açısından, farklı yerleri gezmeyecekseniz bu yolu hiç tavsiye etmiyorum. Crazy Holiday'in karşısındaki KTEL otogarından otobüsle dağa yaklaşacağınız kasaba olan Litohoro'ya gidip, taksi ile yürüyüşe başlayacağınız Prionia'ya çıkmak bu yola göre gayet hesaplı bir yol.
Selanik-Litohoro arası 10 euro civarı, Litohoro'dan taksi le Prionia'ya yolculuk ise 30 euro civarı tuttuğunu düşünürseniz bu yol kaçmaz.
Bu arada Selanik'te araba kiralayan firmaların çoğu hava alanı civarında. Sizi servislerle şehir içinden ya da hava alanından alıp, merkezlerine getiriyor ve size arabayı veriyorlar.
Biz taksi ile bizi şöyle güzelce tepelerden, Selanik manzarası ile dolaştıran taksi ile hava alanına geçiyoruz. Tabi bu dolaşma sonucunda 35 euro taksiye ödüyoruz. Taksici her ülkede aynı yani değişen bir şey yok. Buradaki sadece size çıkartıp, fişinizi veriyor. Bir de "Niye bu yoldan gidiyorsun? Yanlış yol burası!" deyince kibarca alt yolda "Protesto var" diyor. O kadar.
Hava alanına ulaştığımızda daha önceden anlaştığımız firmaya ulaşamasak da bir araç alarak otelimize dönüyoruz. Otelimiz gelmeden önce ayarladığımız Otel Argo. Merkezde uygun otellerden biri.
Otele ulaşır ulaşmaz, ertesi gün için arabada bırakacağımız fazlalıkları ayırıp, tırmanış çantalarımızı düzenleyip, yatıyoruz.
Bu arada ekibin kalan elemanları da saat 22.00 otobüsüyle İstanbul'dan Selanik'e doğru yola çıkıyor.

BUGÜN İÇİN YAPILAN KİŞİ BAŞI HARCAMA
Otobüs Bilet: 180X2=360 tl
Yol Üstü Yeme-İçme : 10 euro
Taksi: 35 euro
Otel Argo: 80 tl

28 HAZİRAN 2018 PERŞEMBE günü sabah erkenden uyanıyoruz. Hemen otelden ayrılıp, saat 07.30'da Crayz Holiday'in Selanik bürosuna ulaşacak ekibi karşılamak için yola çıkıyoruz. Crayz Holiday firmasına varmadan 25 euroluk benzin alıyoruz.
Biz oraya ulaştığımızda arkadaşlarımızın da geldiğini görüyoruz. Oyalanmadan eşyaları arabaya doldurup, saat 07.45'te 90 kilometre uzaklıktaki Litohoro'ya doğru hemen Crazy Holiday bürosunun önünden otoyola bağlanıp, yola çıkıyoruz.
Yunanistan'da yola ödenen paranın nasıl işlediğini bir türlü anlayamasak da önce 1,20 euro sonra da 2,20 euro ödeyerek bizi Litohoro'ya ulaştıracak yolu geçiyoruz. Lithohoro'ya yaklaştıkça uzaklardan bulutlar içindeki Olympus Dağları'nı görmek bizi mutlu ediyor.
CRAZY HOLIDAY-LITOHORO ARASI İZLEDİĞİMİZ YOL
Hazır uzaklardan Olympus Dağı'nı da görmüşken biraz da ondan bahsetsek iyi olur.
Olympus Dağı Yunanistan'ın kuzeyinde, Teselya ve Orta Makedonya idari bölgeleri arasında kalan ünlü bir dağdır. 2918 Metrelik Mytikas Zirvesi ile Yunanistan'ın en yüksek noktasıdır. Aynı zamanda mitolojiye göre Yunan Tanrıları'nın da evi sayılıyor. Eski zamanlardaki Türkçe adı ise Semavatevi imiş.
Olympus Dağı'nın 752 metreden başlayarak 2918 metreye ulaşan 52 ayrı zirvesi bulunuyor. Kasım-Mayıs döneminde zirveler karla kaplı oluyormuş. Kışın sıcaklık -20 °C,+10 °C; yazın ise 0 °C,+20 °C arasında değişiyormuş. Yıllık 1000-1800 mm yağış alan dağ, birçok küçük akarsuyun da kaynağıymış.
Dağa yönelik ilk keşif gezilerinden birini Avcı lakabıyla da bilinen Osmanlı Sultanı IV. Mehmet'in gerçekleştirdiği söyleniyor. Ama kayıtlardaki ilk zirve tırmanışı 1780 yılında Fransız denizci Sonini'nin gerçekleştirdiği başarısız girişimmiş. 1913 yılına kadar zirveye ulaşan olmamış. 2 Ağustos 1913 günü Yunan yerel bir avcı olan Chris Kakalas rehberliğinde iki İsviçreli, Fred Bouasona ve Daniel Bo-Beauvais zirveye ulaşmışlar.
Antik Yunan inanç sisteminde, dağın zirvesinde bulutların arasında Yunan Tanrıları'nın  yaşadığına inanılıyor. Tanrılar, dağın adından dolayı Olympuslular ya da Oniki Olympuslu olarak anılıyor. Dağ, Titanlar Savaşında Olympusluların kalesi durumunda gözüküyor.
Olympus Ulusal Milli Parkı, 1938 yılında Yunanistan'nın ilk milli parkı olarak ilan edilmiş. Ayrıca dağ, 1981 yılından beri, bir UNESCO projesi olan Dünya Biyosfer Rezervleri'nden de biriymiş.

Dağın eteklerindeki Litohoro ise küçük bir kasaba. En önemli özelliği tabi ki Olympus Dağları'nın eteğinde olması. 7-8 binlik nüfusu yaz aylarında hem dağın hem de denizin etkisiyle artıp, daha canlı bir hale geliyormuş.
Kasabada yapılacak çok şey var aslında. Farklı trekking rotalarından yürümek, hemen şehrin içinden kısa bir yürüyüşle ulaşacağınız Enipea Kanyonu, görülecek tarihi kiliseler, şelaleler ve tabi ki kısa bir yolculukla ulaşacağınız deniz.
Biz saat 08.45 gibi Litohoro'ya ulaşıyoruz. Hemen bir fırından kahvaltı ve yürüyüş sırasında yiyeceğimiz bazı şeyler alıyoruz. Ana yolda çok güzel fırınlar bulunuyor. Alış-verişinizi oradan yapabilirsiniz. Yaklaşık 6-7 euro luk bir alış-verişle aldıklarımızdan bazılarını bu faaliyet boyunca birçok kereler kahvesini içeceğimiz Coffee Island'da kahvelerimizi yudumlarken yiyoruz.
COFFE ISLAND'DA SABAH KAHVALTISI
Tam Coffee Island'ın önünde Olympus Dağı için bir bilgilendirme tabelası bulunuyor.
DAĞA ULAŞMAK İÇİN İZLEYECEĞİNİZ ROTA TABELASI
Bu tabelayı izleyeceğiniz yolda, biraz ileride de Olympus Dağı için bir bilgilendirme tabelası bulunuyor.
OLYMPUS DAĞI BİLGİLENDİRME PANOSU
Ekip elemanları kahvelerini yudumlarken ben de biraz etrafa bakınıyorum. Küçük ama sevimli bir kasaba burası. Havası tertemiz. Dağın manzarası da çok güzel.
LITOHORO'DAN BİR GÖRÜNÜM

LITOHORO GİRİŞİNDEN DAĞIN GÖRÜNTÜSÜ
Saat 09.20'de artık bir sonraki aşamamız olan 1100 metredeki Prionia'ya doğru yola çıkıyoruz. 17 kilometrelik bu yol bol virajlı, ama orman içi güzel bir yol. Prionia dağcıların yürüyüşe başlayacağı bir bölge.
Buraya yarım saat süren bir yolculukla saat 09.50'de ulaşıyoruz. Bizim haricimizde başka arabalar da görüyoruz.
Prionia küçük bir alana sahip. Bu alanın en büyük bölümünü araba park alanı oluşturuyor.
PARK ALANINDAN BİR GÖRÜNÜM
Alanın sol tarafında aşağıdan gelen E4 yürüyüş rotasının çıkış yeri ve bilgilendirme panosunu görebilirsiniz.
E4 YÜRÜYÜŞ ROTASI

MİLLİ PARK BİLGİLENDİRME PANOSU
Alanda güzel bir cafe ve yukarı yük taşıyacak katırların bekletildiği bir alan da mevcut.
PRIONIA CAFE

CAFENİN PASPASI BİLE ÖZEL

KATIRLARIN OLDUĞU BÖLÜM
Alanda tertemiz bir tuvalet, çeşme ve tekrar yürüyüşçüleri yukarıya taşıyacak E4 rotasının devamı olan rota başlangıcı bölgede göreceklerinizdir.
PRIONIA'NIN TUVALETİ

ARAÇLARIN CAFE BÖLÜMÜNE GEÇİŞİNİ ENGELLEYEN BAR

Ekip olarak araçta bırakacağımız eşyaları hazırlayıp, araca bırakıp saat 10.20'de yürümeye başlıyoruz.
TIRMANIŞ BAŞLIYOORR
E4 rotası çok güzel ve düzenli bir şekilde ağaçların arasından basamak basamak başlıyor.
BASAMAKLARLA İLERLİYORUZ
İlk etapta bulunan kayalardan dolayı sağlı sollu kaya düşmesine karşı bilgilendirme panoları bulunuyor.
UYARI PANOLARINDAN BİRİ
Çok kısa bir yürüyüşle tahta bir köprüden geçince yürüyüş ana etabını buluyor.
TAHTA KÖPRÜDEN GEÇERKEN
Yürüyüş binlerce insanın gelip, geçmesiyle orman içi bir otoban tadında gibi.
YÜRÜYÜŞ ROTASINDAN BİR GÖRÜNÜM
Kayın ağaçları arasından yükselirken, yukarıdaki dağ evine doğru yol alan katırlar dibimizden geçip, gidiyor. Bu arada ilerledikçe de kayın ağaçlarının yerini çam ağaçlarının aldığını görüyoruz.
KATIRLARA YOL VERİYORUZ
E4 rota işaretleri tüm rota boyunca sık sık bulunuyor. Elinde hiç rota bilgisi olmayan bir kişi bile çok rahat dağ evine ulaşabilir. Bugünün E4 rotası 1100 metreden 2100 metreye kadar çıkacak.
E4 ROTA TABELASI SIK SIK KARŞINIZA ÇIKIYOR
Bir ara İtalyan olduğunu öğrendiğimiz Marco ile bir süre yol alıyoruz. Marco daha önce bu silsileye gelmiş fakat Mytikas'ı yapamamış. Bu kez de denemek istiyor ama bu yağışlı hava izin verir mi diye de düşünceli.
TIRMANIŞ ANINDAN BİR GÖRÜNÜM

ROTADAN BİR GÖRÜNÜM
Saat 11.10'da küçük bir ahşap çardağa ulaşıyoruz. Hemen dibinde dağdan gelen suyun aktığı bir çeşme ve bir de bilgilendirme panosu bulunuyor.
ÇARDAKTAYIZ

ÇARDAĞIN ÖNÜNDEKİ ÇEŞME

BİLGİLENDİRME PANOSU

Bu bilgilendirme panosu nerede bulunduğunuzu gösteriyor ama bir de ayrıntılı bir şekilde hangi yükseklikte olduğumuzu yazsa sanki daha güzel olurdu diye düşünüyorum. Burada bir şeyler atıştırıp, biraz da dinleniyoruz.
ÇARDAKTAKİ MASAYA BİZ DE İZ BIRAKIYORUZ

Tam biz burada dinlenirken yağmur da başlıyor. Yağmur yağsa da mecburen saat 11.40'da yola çıkıyoruz. Bu an sonrası dağ evine kadar yağmur hiç kesilmiyor zaten.

Beş dakika sonra yeşilliklerin içinde dağ evi için bir bilgilendirme panosu daha görüyoruz.
DAĞ EVİ İÇİN BİLGİLENDİRME PANOSU
Bu bölge hep böyle yağışlı mıdır acaba? Tabi ki öyle! Boşuna Dünya Biyosfer Rezervlerinden biri ilan edilmemiş. O kadar yeşil ki her taraf. Çok güzel bir ortamda ilerliyoruz.
İLERLEDİĞİMİZ YOL

DÖNE DÖNE YEŞİLLİKLER İÇİNDE YÜKSELİYORUZ
Bu arada yükseldikçe yukarıdan inen gruplar görmeye başlıyoruz. Birçoğunun Bulgar olduğunu görüyoruz. Ama birkaç gündür süren yağmur nedeniyle kimse zirve yapamamış. Dağı bile görmeden inmişler. Acaba biz de mi aynı duruma düşeceğiz?
Biraz sonra yolun daha bir yatay ilerlediği bölümde ikinci bir bilgilendirme panosu görüyoruz.
BİR BİLGİLENDİRME PANOSU DAHA
Bu pano sonrası gelen grupların sayısı iyice artıyor ve biz de yavaş yavaş dağ evine yaklaştığımız anlıyoruz.
Ara ara suyun aktığı dere yataklarından geçiyoruz.
SUYUN AKIŞ YAPTIĞI YERLERDEN BİRİ
Bu arada yağmur nedeniyle her tarafımız ıslanıyor. Bu sebeple daha yeni ciddi bir hastalıktan çıkan ben ve Ayhan biraz daha hızlanıp, önden ilerliyoruz. Ve dağ evi öncesi son panoya saat 13.15'te ulaşıyoruz.
SON PANOYA ULAŞIYORUZ
Bu pano sonrası hafif bir iniş, tekrar bir çıkış ve tekrar dönemeçli bir iniş sonrası hem dağ evinin köpekleri bizi karşılıyor hem de dağ evi ağaçların arasından görününce acayip rahatlıyoruz.
DAĞ EVİNE DOĞRU SON YÜKSELİŞ
Dağ evine doğru yol alırken solda ağaçların üstünde bölgede yasaklanmış şeyleri de küçük bir tabela halinde görüyoruz.
KELEBEK AVLAMAK VE AĞAÇLARA BİR ŞEY ÇAKMAK YOK ONA GÖRE

Dağ evine girerken solda büyük bir çeşme bulunuyor. Girişi taş basamaklar halinde yapıyoruz.
DAĞ EVİNE GİRERKEN
Saat 13.30'da Prionia sonrası 3 saat yürüyerek ve 6,75 kilometre yol yürüyerek, dağ evi Spilios Agapitos Refuge-A'ya ulaşıyoruz. Hemen içeri giriyoruz.

OLYMPUS DAĞ EVİ SPILIOS AGAPITOS REFUGE-A

BOL STICKER DOLU GİRİŞ KAPISI
İçerideki hol bölümünde giren-çıkanlardan dolayı bir karışıklık var gibi gözüküyor.Girişte botlarımızı çıkartıp, tam karşımızdaki büyük dolabın altından terlik alıp, dağ evine ait terlikleri giymemizi istiyorlar. Çantalar ve diğer eşyalar bu büyük dolabın üst gözlerine koyuluyor.
KAPALI DOLAPLARDAN TERLİK ALIP, EŞYALARINIZI ÜST GÖZLERE KOYUYORSUNUZ
Giriş bölümü ya da resepsiyon bölümü desek daha doğru olur. Çok güzel düzenlenmiş.
DAĞ EVİNİN RESEPSİYON BÖLÜMÜ
Görevli Maria önce üstümüzü çıkartıp, tüm ekibin gelmesini bekleyip, biraz kendimize geldikten sonra giriş işlemlerimizi yapmamızı söylüyor.
Bu resepsiyon bölümünün sağında ve solunda iki oturma alanı var. Sağdaki, yani bizim gireceğimiz oturma odasından bir kapı daha açılıyor ve yatakhanelere gidiliyor. Yalnız oturma odalarına giriş kapısındaki botla girilmez levhasına ve kurallarına dikkat edin. Görevliler pek titizler.
KAPIDA GÖRECEĞİNİZİ UYARI:BOTLA GİRMEYİNİZ
Aynı bölümde, sizi alt kata tuvalete ulaştıracak bir merdiven de bulunuyor.
Ayhan'la botlarımızı çıkartıp, terlikleri giyip içeri giriyoruz.
Hemen üstümüzdeki ıslak kıyafetleri çıkartıp, kuru kıyafetleri giyiyoruz. Daha sonra Litohoro'dan aldığımız sandviçlerimizi de yeyip, biraz kendimize geliyoruz. Bu sırada bizden yarım saat sonra Songül arkadaşımız da dağ evine ulaşıyor. Bu arada Mahmut ve Elif arkadaşlarımızı beklerken dağ evini de geziyoruz.
Dağ evinin geceliği 13 euro fakat biz lisanslarımızı gösterdiğimiz için 11 euro ödedik. Eğer lisansımızda UIAA amblemi de olsaydı 6-7 euro ödeyecektik.
Dağ evindeki odalar tahta masalar ve sıralarla dolu. Yemeğinizi burada yiyebilirsiniz.
GİRİŞİN SOLUNDAKİ ODA
Her iki odada da ısınmak için şömineler var. Görevliler tarafından devamlı odunla besleniyorlar.
Odaların duvarları dağ ve dağcı fotoğrafları ile dolu durumda. Bunlardan bazıları ölen dağcıların fotoğrafları imiş.
TIRMANIŞ SIRASINDA ÖLEN 2 DAĞCININ FOTOĞRAFI

ODALARIN DUVARLARINDAN GÖRÜNÜM

ODALARIN DUVARLARINDAKİ FOTOĞRAFLAR

ODALARIN DUVARLARINDAKİ POSTERLERDEN
Resepsiyon bölümünde her şey var. Su 0.80 euro. Bir adet muz 1 euro. Çikolatalar, gofretler, yemek, yiyecek her şey var. Bunun yanında magnetler, kartpostallar, posterler, armalar, haritalar, bufflar. Birçok şey bulabilirsiniz.
RESEPSİYON BÖLÜMÜNDE SATILANLAR

SATILIK POSTERLER

MAGNETLER VE ARMALAR

VE TANIDIK BİR FLAMA:TODOSK

Dağ evi bugüne kadar gördüğüm en temiz dağ evi. Girişin sağındaki oturma odasının içindeki kapıdan geçtiğinizde karşınıza çıkan hol sizi bir bölüm yatakhaneye ve alt kattaki tuvalete taşıyor. Yatakhane ve tuvaletler tertemiz. Size yatarken tertemiz yastık yüzleri veriyorlar. Kişi başı 3 adet battaniyeniz var. Tuvaletler ise tuvalet kağıdı olan, sabunu olan, duş yeri olan, soyunma yeri olan bir tuvalet şeklinde. Bu arada bu yatakhanelerde gelmeden kişi sayısına göre rezerve de yapabiliyorsunuz. Bizim kaldığımız 18 kişilik bir yatakhaneydi. Hemen yanımızda 4 kişilik, dışarıda ise 8 kişilik, üst katta yine birçok kişinin kalabileceği bir yatakhane içinde özel bir 2 kişilik bölüm de vardı. Gelmeden bir şansınızı sayınıza göre deneyin derim.
OTURMA ODASINDAN İÇERİ GİRDİĞİNİZDEKİ HOL

YATAKHANELERDEN BİR GÖRÜNÜM

ALT KATA, TUVALETE SİZİ GÖTÜREN KAPI

KAPIYI AÇTIĞINIZDA KARŞINIZA ÇIKAN MERDİVENLER

ALT KATTAKİ TERTEMİZ TUVALETLER

TERTEMİZ LAVABOLAR
ÜST KATTAKİ YATAKHANEDEN BİR GÖRÜNTÜ

ÜST KATTAKİ YATAKHANEDE 2 KİŞİLİK ÖZEL BÖLÜM

Dağ evini gezme işi bitince, oturma odasına geçip, bizimkileri bekliyoruz. Onlar da 1 saat sonra dağ evine ulaşıyorlar. Hepimizin kendimize gelip, dağ evi oturma odasında oturmamız saat 15.30'u buluyor.
EKİP TAMAM
Tabi günün geri kalan kısmı ıslak kıyafetleri şömine başında kurutmakla geçiyor.
KURUTMA HALLERİ

AYHAN PANTOLONUNU KURUTMAYA ÇALIŞIRKEN
Yukarı gelen her ekibin her şeyi tamamen ıslanmış durumda. Şöminenin önü bir türlü boşalmıyor.

Bizim planımız yarın erkenden tırmanışa başlamak. Gelmeden takip ettiğimiz hava durumu sitelerinde yarın sabah için havanın dağda güneşli olduğu gözüküyor. Öğleden sonra hava tekrar yağmur veriyor.
Saat 17.00 gibi dışarı çıktığımda yağmurun durduğunu bulutlar arasından sahilin gözüktüğünü görüyorum. Seviniyorum. Galiba takip ettiğimiz hava durumu sitesi verileri doğru gibi. Bu güzel durum sonrası biraz da dağ evinin etrafında dolaşıp, çevreyi anlamaya çalışıyorum.
DAĞDAN AŞAĞIYA DOĞRU BULUTLAR AÇILIYOR

DAĞ EVİNİN BAŞKA AÇIDAN GÖRÜNÜMÜ

DAĞ EVİNİN TERASI

TERASTAKİ OTURMA ALANLARINDAN BİRİ
Binanın içi gibi dışı da düzenli ve temiz. Dağ evinde resepsiyonda çalışanlar dışında, bütün temizlik ve düzenleme işlerini yapan 2 erkek, bir kız çalışan bulunuyor. İçeride yemekleri yapan biri bulunuyor. Aynı otel gibi bir işletme yani. Yalnız fırça atmayı çok seviyorlar ona göre. Şömine önü uyarıları hiç bitmiyor. Bir şey kurutacaksanız dikkat edin. Botlarla iç kısımda dolaşmayın, odalarda ocak yakmayın. Gerçi gizlice yakmanızı kendileri de söylüyor ama siz yine de dikkatli olun.Bu arada tırmanmaya gitseniz de odalarınızı saat 08.00 itibariyle boşaltmanız gerekiyor. Dönüşte odanızı kitlenmiş bir şekilde bulabilirsiniz.

Unutmadan bu dağ evi öyle bir yer ki wifi ile internete de girebilirsiniz.Şifresi hemen resepsiyonun dibinde asılı duruyor.
DAĞ EVİNİN WIFI ŞİFRESİ
Biz ekip olarak akşam yemeğimizi dağ evinin becerikli aşçısı elinden yiyoruz. Menüde yok yok. Köfteli spagetti yemeyi seçiyoruz. Fakat spagettinin porsiyonu çok büyük olduğundan bir servisi ikiye bölüyoruz. Bir porsiyon spagetti 7,5 euro bu arada. Menüde çorba, fasulye yemeği, çeşitli spagettiler, yoğurt, ekmek vs..Her şeyi bulabilirsiniz.
DAĞ EVİNİN BECERİKLİ AŞÇISI ELİNDEN ÇIKMIŞ YUNAN SALATASI
Saat 21.00 gibi yatışa geçiyoruz. Zaten 22.00'da dağ evinde elektrik kapatılıyor ve yatmanız öneriliyor. Bizse yarın için gerçekten heyecanla yataklarımızın içinde dönüp, duruyoruz.

29 HAZİRAN 2018 CUMA günü sabahı saat 05.00'te kalkıp, hazırlıklara başlıyoruz. Fakat dağ evinde elektrikler saat 06.00 itibariyle açılacağı için hazırlıklarımızı kafa lambalarımızla yapıyoruz. Pencereden baktığımızda gökyüzünün açık olduğunu görmek hepimizi sevindiriyor. Kahvaltımızı yapıp, dünden ıslanan ve hala çok iyi kurumayan eşyalarımızı giyinip, kuşanıp saat 06.00'da dışarı çıkıyoruz. Tüm hazırlıkları bitirip, yola çıkmamız saat 06.15'i buluyor.
TIRMANIŞ BAŞLAMADAN
Hemen dağ evinin sağ kısmında bulunan E4 rotası işaretleriyle yola çıkıyoruz. Fakat ekipten Mahmut arkadaşımız rahatsız olduğu için biraz ağır ilerliyoruz. Bugün 900 metre irtifayı kısa bir mesafede alacağımız için eğim de biraz daha artıyor tabi ki.
İlk yükselmeden sonra zirveyi işaret eden bilgilendirme tabelasını görüyoruz. Bu sırada kalabalık Bulgar ekibiyle birlikte ilerliyoruz.
E4 ROTASININ BİZİ ZİRVEYE YÖNLENDİREN TABELASI
Bulgarlar bir süre sonra bizim önümüze geçiyorlar. Biz de ağır ağır onların hızıyla ilerlemeye başlıyoruz.
YAVAŞ YAVAŞ YÜKSELİRKEN
Hava açık olduğu için etraftaki dağlar çok güzel gözüküyor. Sol tarafımızdaki silsileyi açık bir şekilde görüyoruz.
SOL TARAFIMIZDA BELİREN YÜKSELTİLER
Orman içi dik yükseliş devam ederken bir süre sonra bir mola anında sağ tarafımızda artık tamamen gözüken Mytikas'ı görmek çok hoşumuza gidiyor.
MYTIKAS GÖZÜKÜYOR
Başladıktan bir saat sonra 07.15'te 2400 metredeki bilgilendirme panosuna ulaşıyoruz.Burada kısaca soluklanıp, yola devam ediyoruz.
BİLGİLENDİRME PANOSU-2400 METRE
Bu kısım sonrası grup ikiye ayrılıyor. Ayhan, ben ve Songül önden hızlı bir şekilde giderken; hasta olan Mahmut arkadaşımız ve ona eşlik eden Elif de geride kalıp, yavaş yavaş ilerliyorlar. Bulgar ekiple bir süre aynı ilerlesek de onları geçip, hızlı bir şekilde yükseliyoruz.
SKALA'YA DOĞRU İLERLERKEN
Öğleden sonra geleceğini beklediğimiz yağmur öncesi tüm hedeflediğimiz zirveleri yapmak isteğimiz için hızlıca ilerliyoruz.
SKALA ZİRVESİ'NE AZ KALA
İlk zirve olan 2866 metredeki Skala'ya iyi bir eğimi çıkarak ilerliyoruz. Skala'ya 08.00'de ulaşıyoruz.
SKALA ZİRVE-2866 METRE
SKALA ZİRVESİ-2866 METRE

SKALA ZİRVESİNDEN BİR GÖRÜNÜM
Bu arada bugün tırmanacağımız üçlünün görüntüsel konumlarını göstersek iyi olur.
İŞTE TIRMANACAĞIMIZ ÜÇLÜNÜN BİRBİRİNE GÖRE KONUMLARI
Hiç oyalanmadan, zirve fotoğrafı bile çektirmeden, sadece birer muz yiyerek programımıza uygun bir şekilde   Mytikas'a hava şartları değişmeden ulaşmak için saat 08.05'te rotada ilerlemeye başlıyoruz.
ROTANIN BAŞLANGICINDA
Rota hemen Skala zirvesinin dibinde, bir yarıktan başlıyor. Gelmeden okuduğumuz o boşluk hissi nasılmış şimdi öğreneceğiz. Bu arada bütün rota kırmızı boyalarla işaretlenmiş durumda bilginize.
BOYALARLA İŞARETLENMİŞ ROTADAN BİR GÖRÜNÜM
Kar olmadığı sürece izlemesi çok rahat gözüküyor. Yatay bir kesit halinde önce 100 metre civarı irtifa kaybederek ilerliyoruz. Kısa bir süre sonra artık Mytikas ana kütlesi tam anlamıyla gözümüzün önüne geliyor.
MYTIKAS ANA ZİRVEYE İLERLERKEN
Aşağı doğru ilerlerken bir süre sonra bir boyuna geliyoruz. Burası tam bir boğaz.
BOYUNA YAKLAŞIRKEN

Bu bölge çok güzel de esiyor. Bu kısım sonrası yükselmeye başlayacağımız için artık batonlarımızı kısaltıp, çantamıza yerleştiriyoruz.
ÇANTALAR HAZIRLANIYOR
BATONLAR TOPLANIYOR

Sonra bizi zirve etabına çıkaracak dik etaba giriş yapıyoruz. 3+ lık kaya tırmanışı içeren bir etap burası. Bugün zirveye ilk ulaşan ise dün yolda gördüğümüz İtalyan Marco olmuş ki aşağıya doğru iniyor. Bir süre sonra da rotayı takip etmek için bizim onun yanına gelmemiz için bekleyişe geçiyor.
DAĞIN EN DİK ETABINDA İLERLERKEN
MARCO BİZİ ETAPTA BEKLERKEN
O inerken, onunla vedalaşıp, biz son çıkış bölümüne giriyoruz. En üst kesimde bir ölüm levhası ile karşılaşıyoruz.
2006'DA ÖLMÜŞ BİRİ İÇİN ASILAN LEVHA
Sonra da bu bölüm sonrası biraz daha yükselince karşımıza bir sonraki tepede gözüken Mytikas zirvesi çıkıyor.
BİRAZ DAHA YÜKSELİRKEN
VE MYTIKAS ZİRVESİ KARŞIMIZDA
Bu manzara sonrası ekip olarak tekrar inişe geçiyoruz. İnişi bir çelik tel ile yapıyoruz.
TEL EŞLİĞİNDE İNİŞE GEÇİYORUZ
Sadece emniyette olmak için buraya eklenmiş bir tel bu. Bu iniş ise bizi yine bir boyuna getiriyor.
ZİRVENİN ALTINDAKİ SON ETAP
Buradan sonra artık Mytikas zirveye doğru çıkışa başlıyoruz. Bu kesimde rota işaretleri üzerinde bol bol bolt görüyoruz.
BOLTLU İŞARETLER
Çok kısa bir mesafe kalıyor zirveye doğru. Yavaş yavaş yükseliyoruz. Ve saat 08.50'de Mytikas-2918 metreye ulaşıyoruz.
MYTIKAS-2918 METRE
Çok mutlu oluyoruz tabi. Kaç gündür yağan yağmur ve gelmeden bu zirve hakkında okuyup, ,izlediğimiz şeyler sonucu buraya ulaşmak çok güzel hissettiriyor insana. Hemen zirve fotoğrafları çekiliyor tabi.
MYTIKAS ZİRVEDE BİZ KILIÇLAR
TÜM EKİP ZİRVE FOTOĞRAFI ÇEKTİRİYORUZ
Birbirimizi tebrik edip, zirvenin tadını kısa bir süre de olsa çıkartmaya çalışıyoruz. Hemen zirve defterine çıkış kaydımızı yapıp, etrafı da fotoğraflayıp, saat 09.05'te inişe geçiyoruz.
ZİRVE DEFTERİNE ÇIKIŞIMIZI KAYDEDİYORUZ

ZİRVEDEN DİĞER TARAFTAKİ DAĞ EVİ GÖZÜKÜYOR

MYTIKAS ZİRVE PLAKASI
İnişi aynı çıkarken yaptığımız gibi çok dikkatli bir şekilde yapmaya çalışıyoruz. İnişe geçtiğimizde Skala ve Skolio çok güzel manzara veriyorlar.
SOLDA SKALA-SAĞDA SKOLIO ZİRVELERİ TAM KARŞIMIZDA
İlk önce bizi son boyuna taşıyan yere rahatça iniyoruz. Sonra hafifçe yükselip, çelik tel kısmına ulaşıyoruz.
İLK İNİŞ SONRASI YÜKSELİRKEN

TELLİ BÖLÜMÜ GEÇERKEN

YATAYDA İLERLERKEN

SON DİK ETABA DOĞRU

Orayı da geçip, en dik bölümün inişine geçiyoruz. Biz bu dik etabın dibine ulaştığımızda artık diğer ekipler bu kısma yeni yeni gelmeye başlıyor.
EN DİK ETABI GEÇERKEN
Etabı bitirip, yan geçişte bir düzlükte saat 09.30 gibi bir 10-15 dakika yeme-içme molası veriyoruz. Buraya kadar bir şey atıştırmadan geldiğimiz için biraz enerjimiz düşüyor gibi. Mola verince kendimize geliyoruz.

Bu arada diğer ekip arkadaşlarımızın da ne yaptığını merak ediyoruz. Bu kısa dinlenme sonrası Skala'ya ulaştığımızda Bulgar ekibin başı Güner Passage ile tam Mytikas rotasının girişinde karşılaşıyoruz.Onlar önce Skolio sonra Mytikas yapma kararı almışlar ve şimdi onlar için sıra Mytikas'ta. Kendilerine başarılar dileyip, saat 09.50'de Skala zirveye geçiyoruz.
BULGAR-TÜRK DOSTLUĞU
Skala zirvede daha önce çektirmediğimiz ekip fotoğrafını arkamıza Mytikas zirveyi alarak çektiriyoruz.
SKALA ZİRVE-2866 METRE
Bu arada Skala zirve ana-baba günü gibi. Bulgar ekip tüm zirveyi doldurmuş vaziyette. Biz fazla oyalanmadan hemen Skolio zirveye doğru ilerliyoruz.
SKOLIO ZİRVEYE DOĞRU İLERLERKEN
Skolio zirveye ulaşmamız 10 dakikada oluyor.
Burada da ekip fotoğrafı çektirip, zirve defterine kaydımızı yaparken Mahmut ile Elif'in bu zirveye de geldiğini öğrenince seviniyoruz. Zirveden diğer zirvelerin fotoğrafını da alıp inişe geçiyoruz.
SKOLIO ZİRVE-2914 METRE

ZİRVE DİREĞİNİN YAKINDAN GÖRÜNÜMÜ

SKOLIO ZİRVEDE BİZ

SKOLIO ZİRVE DEFTERİNDE TÜM EKİP

SKOLIO ZİRVEDEN MYTIKAS'IN GÖRÜNÜMÜ
İnişe saat 10.20'de başlıyoruz. İnişimiz vadiye bulutların çökmesiyle çok güzel manzaralar sunuyor bize.
İNERKEN MANZARAMIZ
Sabah çıkarken çok da inceleyemediğimiz her yeri inerken doya doya inceleyerek, tadını çıkartarak inişimizi yapıyoruz.
İNİŞİ YAPARKEN
Sabahın 05.00'inden beri ayakta olup, efor harcayan bedenlerimiz artık yorgun bir şekilde 2100 metredeki dağ evine doğru yavaş yavaş ilerliyor. Ara ara yol üstü taş banklarda oyalansak da dağ evine vakitlice gidip, inişe geçmemiz gerekiyor.
YOL ÜSTÜ BİRAZ DA DİNLENELİM

DAĞ EVİNE DOĞRU SON ETAPLAR
Dağ evine saat 11.50'de 11 kilometre yaparak ulaşıyoruz. Diğer arkadaşlarımızla buluşup, birbirimizi  tebrik ediyoruz. Karnımızı doyurup, eşyalarımızı topluyor ve saat 13.00'da inişe geçiyoruz. İniş yolu günün yorgunluğu ile bizi biraz zorluyor. Hem yorgunuz hem eğim fazla, hepimizin ayakları ağrıyor. Yol üstü ara ara dinlenmek için bahane arıyoruz.
İNİŞ SIRASINDA BİR DİNLENME ANI
Doğayı ve ağaçları inceliyoruz. Ormanın derinliklerine doğru yeşilin en güzel tonunu izleyerek iniyoruz.
ORMANIN İÇLERİNDE İLGİNÇ BİR AĞAÇ

GERİ DÖNÜŞ YOLUNDA İLERLERKEN
Biz inerken yukarı çıkanlar öyle çok ki! Tam zamanında indiğimizi düşünüyorum.
Saat 14.50'de çıkarken ilgimizi çeken bu tabelaya ulaşıp, fotoğraf çektiriyoruz.
HEP BERABER ROTA TABELASINDAYIZ
İniş sırasında Bulgar ekibin rehberi Güner Passage ile e-mail ve telefonlarımızı birbirimize verip, vedalaşıyoruz.
BULGAR EKİBİN REHBERİ GÜNER PASSAGE
Ve saat 15.30'da parkurun girişine bizi götürecek köprüyü geçip, rota girişine ulaşıyoruz.Elimizi, yüzümüzü yıkayıp, arabamıza binmemiz çok uzun sürmüyor.
KÖPRÜDEN GEÇERKEN
Litohoro'ya doğru ilerleyip, kahvesini beğendiğimiz Coffee Island'da birer yorgunluk kahvesi içip, kendimize bir otel buluyoruz. Hemen merkezde Otel Mirto'da odası 40 eurodan odalarımızı ayarlayıp, saat 19.00'da lobide buluşmak üzere sözleşiyoruz.
Akşam yemeğimizi Meze Meze denilen Yunan Lokantası'nda keyifle yeyip, yaptığımız zirveleri kutluyoruz.
ZİRVELER AŞKINA KUTLAMA

Dağ Evine Ulaşma: 11.50
Alınan Toplam İrtifa : 2078 metre
Yapılan Kilometre: 11 Kilometre
Kullanılan Malzeme: Kask, baton.
Mytikas Zirveyi Yapanlar: Ayhan Kılıç, Şenay Kılıç, Songül Karadeniz
Skala Zirveyi Yapanlar: Tüm ekip
Skolio Zirveyi Yapanlar: Tüm ekip

30 HAZİRAN 2018 CUMARTESİ sabahı erkenden kalkıp, otelde kahvaltı ediyoruz. Bugün Litohoro'da gezmemiz gereken bazı yerleri gezip, faaliyetimizi bitireceğiz.
Gezimize Enipea Kanyonu'dan gelen suyun dibindeki cafelerin yanına gitmekle başlıyoruz.
KANYONDAN GELEN SUYUN DİBİNE DOĞRU İLERLERKEN

SUYUN GÖRÜNÜŞÜ
Su boyu biraz yürüyüp, cafelerin hoş ambiansını inceliyoruz. Buraya mutlaka akşam gelip, bir şeyler içmelisiniz.
Daha sonra merkeze, kentin meydanına doğru ilerlerken Aya Nikola Kilisesi'ni ziyaret ediyoruz.
AYA NIKOLA KİLİSESİ GİRİŞİ
Oradan meydanı geçip, Mytikas'ı görebileceğimiz bir alana doğru ilerliyoruz. Litohoro'da bütün evler aynı düzende olduğu için kent çok güzel gözüküyor.
LITOHORO ŞEHİR MEYDANI
Ağaçların bolluğu da bu güzelliğe artı sağlayan etkenlerden. Uzaklardan Mytikas'ın gözükmesi hoşumuza gidiyor.
UZAKLARDAN MYTIKAS GÖZÜKÜYOR

LITOHORO SOKAKLARI
Kısa bir yürüyüş sonrası aracımıza binip Olympus Milli Parkı Müzesi'ni gezmek için yola çıkıyoruz. Şehir merkezinden 2 kilometre uzaklıkta bulunan müzeye saat 09.30'da ulaşıyoruz.

Müze pazartesiden cuma gününe kadar 09.00-18.00 arası hafta sonları ise 09.00-16.00 arası açık bulunuyor. Müzeye giriş ücretsiz. Müzede dağ silsilesi, dağın florası ve hayvan çeşitliliği gibi çeşitli konularda bilgilenmenizi sağlayacak her şey var.
OLYMPUS MİLLİ PARKI MÜZESİ

PARKIN HAYVANLARINI DA UNUTMAYALIM

VE ÜST KATTAN ALT KATA İNİŞ

ALT SALONDA BULUNAN DAĞIN MAKETİ
1938 Yılında milli park olan Olympus için yapılan bu müze çok hoşumuza gidiyor. Ülkemizde inşallah yakın gelecekte böyle bir müzeye sahip oluruz umuduyla müzeden ayrılıp Litohoro'nun daha üstlerinde bulunan iki ayrı kilise-manastırı ziyaret etmeye gidiyoruz.
Manastırlardan biri Agios Dionisios diğeri de Eski Manastır diye geçiyor. Agios Dionisios hemen müzeye yakın bir konumda bulunan güzel bir manastır.
AGIOS DIONISIOS MANASTIRI

MANASTIRIN GÜZEL BİR AYRINTISI
Bahçesi ve kapladığı alanla geniş bir görünümü var. Çok da bakımlı. Daha yukarılarda, Prionia'nın hemen altında bulunan Eski Manastır'sa bir duvarının yıkılması özelliğiyle şehirdeki posterlerin hepsinde karşınıza çıkıyor.
ESKİ MANASTIRIN AVLUSU

ESKİ MANASTIRI ÜNLÜ DUVARI

MANASTIRIN YEMEKHANESİ
Ortalıkta kimsecikler yok. Geldiğimiz gibi sessizce çıkıp, aracımıza biniyoruz. Ver elini Litohoro. Litohoro'ya ulaştığımızda son kez Coffee Island'da kahvelerimizi yudumlayıp, artık bu faaliyetin başka noktalardaki gezi planını sürdürmek için yola çıkıyoruz.

3 gün boyunca 12 büyük tanrının yaşadığına inanılan Olympus Dağları'nda soluklandık. Tırmandığımız zirvelerde belki de bu tanrıların tahtlarına dokunduk.

Tanrıların Kralı Zeus zirveye ulaşmamıza izin verdiğine göre şansımız yaver gitti. Daha ne olsun! Mutluyuz!

Ama artık yurda dönmenin vaktidir. Yeni faaliyetler, yeni maceralar bizi bekler! Yepyeni faaliyet yazılarında görüşmek dileğiyle!